Feliratkozom a hírlevélre, hogy a leghamarabb értesüljek a versenyekről, és egyéb újdonságokról!

Milyen cég illik hozzád?

Akár most kezded a karriered, akár van már tapasztalatod bizonyos munkáltatókkal, egy biztos: cégek széles skálája kínál neked munkalehetőséget, közülük választani pedig egyáltalán nem könnyű. Sokan meg is elégednek olyan szempontokkal, mint a magas fizetés vagy kedvező juttatások, azonban ha hosszútávon is kiegyensúlyozottan szeretnél dolgozni egy vállalatnál, ennél bizony mélyebbre kell ásnod.


Ebben a cikkben olyan szempontokat gyűjtöttünk össze, amiket átgondolva közelebb kerülhetsz a saját értékeidhez és erősségeidhez. Így pedig tudatosan választhatod ki azt a céget, ami nem csak az igényeidet elégíti ki, de az értékrendeddel is összhangban van.


Amit tehát mindenképp gondolj át cégválasztás előtt:



Milyen tanulmányaid vannak?


Ma már nem köti meg teljesen a kezed, de azért fontos kiindulópont, hogy milyen szakon végeztél. Nem is elsősorban a diploma, sokkal inkább az erősségek miatt: a munkáltatók arra kíváncsiak, milyen erősségeid, tapasztalataid vannak a tanulmányaidból adódóan.


Szintén fontos, hogy ne skatulyázd be magad a végzettséged alapján. Talán nem is gondolnád, hányféle különböző irányba lehet indulni egy adott szak után, ezért is érdemes átgondolnod a következő szempontokat.



Milyen típusú munkahelyen szeretnél dolgozni?


Ez a pont a jövőbeli munkakörnyezetedre vonatkozik. Nem elég behatárolnod az irányt, hiszen egy területen belül is rengeteg különböző feladat létezik, ám ha felteszed magadban a következő kérdéseket, az máris sokkal közelebb visz a neked való feladatokhoz.


Csapatban vagy egyénileg dolgozol szívesebben?


Könnyű bemelegítő kérdésnek tűnhet, azonban érdemes jobban mögé nézni. A csapatmunka ugyanis nem annyit jelent, hogy egy légtérben lenni másokkal, hiszen társaságban, közös cél felé haladva is lehet alapvetően egyéni munkát végezni. A csapatmunka leginkább arra utal, hogy a feladatod végzése közben is másokra vagy utalva, az egyes anyagok elkészítéséhez olyan inputra van szükséged, amit a többiek munkája tud megadni neked. Ha nem szeretsz állandó interakcióban lenni, meetingekre járni és közeli határidőkkel dolgozni, lehet inkább az egyéni feladatok nyugalmában éreznéd komfortosabban magad.


Inkább problémamegoldónak vagy alkotónak gondolod magad?


Ha inkább a racionalitás jellemző rád, szeretsz forgatókönyveket lejátszani a fejedben és elemezni dolgokat, inkább a problémamegoldás terepén érdemes körülnézned. Viszont ha szereted a kreatívabb feladatokat, ahol kevésbé kötik szabályok a kezed, valószínű jobban kiteljesedsz majd valamilyen alkotó tevékenység közben.


Emberekkel, programokkal vagy termékekkel foglalkoznál szívesebben?


Az sem utolsó szempont, hogy mennyire szívesen foglalkozol emberekkel, nem csak munkatársi, hanem hivatási szinten. Ha szívesen vagy közöttük nap mint nap, nyugodtan nézz szét a tanácsadó, ügyfelekkel foglalkozó állások között, míg ha inkább termékekkel vagy programokkal foglalkoznál, érdemes azoknál a cégeknél próbálkoznod, akiknek szintén ez az erősségük.


Mi motivál munka közben?


Különbségeink abban is megmutatkoznak, hogy mi az a hajtóerő, ami előrébb visz minket és növeli a teljesítményünket. Ha tudod magadról, hogy egy közös célért mindent beleadsz, anélkül, hogy közben a többiekhez hasonlítanád magad, jó ötlet lehet egy feltörekvő startupnál próbálkoznod. Ha viszont erősen kompetitív vagy és inkább az egyéni teljesítményed szeretnéd jutalmazva látni, a multik világában is biztosan megállnád a helyed.



Mik a vállalat értékei a te értékeidhez képest?


A kiegyensúlyozott munkavégzés alapfeltétele, hogy ne legyen idegen számodra, amit a céged képvisel. Ez pedig akkor valósulhat meg, ha a vállalat értékei a lehető legközelebb állnak azokhoz a dolgokhoz, amiket te magad is fontosnak tartasz.


Nade hogy derülnek ki egy vállalat értékei?



1. A vállalat mondja magáról


Először is a cég honlapján, illetve közösségi média oldalain érdemes körülnézned. Ezek azok a felületek, ahol a legkönnyebben megtalálod, hogy az adott cég mit tart fontosnak közvetíteni magáról a külvilág felé. Milyen a munkakörnyezet? Mennyire tűnik hitelesnek a munkavállalók hozzáállása a képeken? Vannak-e csapatépítő jellegű programok? Mi lehet a motiváció forrása? Álláshirdetések esetén ők maguk mit emelnek ki, hogy biztosítani tudnak a munkavállalóknak?


Ilyen és ehhez hasonló kérdések mentén érdemes tájékozódnod.



2. Mások mondják a vállalatról


Ezek után nézz utána, mások hogy viszonyulnak a vállalathoz! Ehhez szintén érdemes a különböző social média felületeken szétnézned, de ezúttal fókuszálj az aktivitásra és a komment szekcióra! Ha vannak ott dolgozó ismerőseid, bátran faggasd őket pro és kontra érvekről, de internetes fórumokon és partner cégeken keresztül is sok hasznos szemponthoz juthatsz el.


Az amerikai Glassdoor pont ezt ültette át a gyakorlatba: az oldalon jelenlegi vagy egykori dolgozók oszthatják meg a véleményüket egy-egy vállalatról – az őszinteség kedvéért teljesen anonim módon.



3. A jelentkezési folyamat közben


Miután jelentkeztél egy céghez, még mindig van rá lehetőséged, hogy közelebbről megismerd őket. Sőt, itt kezdődik a folyamat személyes része: innentől a saját bőrödön tapasztalhatod meg azt, amiről csak másoktól hallottál korábban.


Milyen hamar válaszolnak a jelentkezésedre? Személyesnek érzed-e a választ, vagy szinte rendszerüzenet? Milyen az emailes kommunikációjuk? Időben megkapsz-e valamit, ha megígérték, hogy küldik? Ilyen, és ehhez hasonló kérdéseket a folyamat során itt már magadnak is meg tudsz válaszolni.



4. Személyesen az állásinterjún


Az interjún viszont olyan dolgok is kiderülhetnek, amelyek az első három rész szitáján még könnyen átmentek. Itt van lehetőséged valóban megfigyelni az interjúztatók magatartását, azt, hogy valóban képviselik-e a kifelé kommunikált értékeket vagy hogyan viszonyulnak hozzád, mint leendő alkalmazotthoz.


Természetesen neked is van lehetőséged kérdezni, ha úgy érzed, valamire nem kaptál választ. Az interjúztatók értékelik, ha látszik rajtad, hogy tudatos döntésre törekszel, nyugodtan kezdeményezz te is, vagy jegyzetelj, ha szükségesnek érzed. Ezen kívül persze azt is felmérheted, mennyire kezelik felkészülten a hirtelen kérdéseket, vagy hajlandóak-e eltérni a kötelező sablontól azért, hogy jobban megismerjenek.



És hogyan lehetsz tisztában a saját értékeiddel?


Erre a legegyszerűbb módszer, ha fogsz egy tollat, és leírod, mi az, ami elsősorban fontos számodra egy munkaviszonnyal kapcsolatban. Így sokkal gyorsabban, mintegy checklist-alapon tudod majd összevetni, hogy mennyiben egyeznek meg a saját elvárásaid a vállalat irányaival.


Ha egyszerűbbnek tartod, azt is átgondolhatod, mi az, ami egy korábbi munkahelyeden kifejezetten tetszett, vagy ellenedre volt; ez is fontos lehet az irány kijelölésében.


Azt viszont tartsd szem előtt, hogy óriási szerencse szükséges ahhoz, hogy olyan céget találj, ami egy az egyben megegyezik az elvárásaiddal és az értékrendeddel. Ilyenkor tudnod kell különbséget tenni azok között az értékek között,


  • amelyekhez mindenképp ragaszkodsz (például a cég olyan termék forgalmazásával foglalkozik, ami nem megy szembe az értékrendeddel)
  • és amelyekről képes vagy lemondani, ha a lényegi feltételek teljesülnek (például a cég nem vesz részt látványos környezetvédelmi akciókban).

Ha viszont bizonytalan vagy benne, mi az, ami számodra igazán fontos, érdemes inkább önismereti kérdésekkel kezdened. Ha saját jellemedre és erősségeidre vagy kíváncsi, irányt mutathat ez a személyiségteszt, hogyha pedig már a munkavállalói kérdéseken gondolkozol, ez az oldal lehet segítségedre.



Céget választani nem egyszerű döntés, azonban jó, ha tudod, hogy rengeteg forrásból tudsz tájékozódni, és érdemes ezeket kihasználnod, hiszen felesleges köröktől kímélheted meg magad.
Viszont azt is tartsd szem előtt, hogy a döntésed nem kell, hogy egy életre szóljon. Sokszor csak a saját bőrödön tudsz valamit megtapasztalni, és még ekkor is bőven van lehetőséged változtatni, tehát a tudatosság és a bátorság most a két kulcsszó, amit ne tévessz szem elől.😉